foodandotherthings.blogg.se

Ett projektarbete av en tjej som går tredje året och sista terminen på ett gymnasie i Värnamo :)

Alla<3dag!

Kategori: Recept

Idag så bakade jag en kladdkaka som jag skulle bjuda min familj på, eftersom det som ni nog alla vet är alla<3dag idag. Den blev riktigt mumsig men hade velat ha den lite kladdigare.

125 gram margarin/smör
2 ägg
2½ dl socker
4 msk kakao
1 krm salt
½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ihop de torra ingredienserna och blanda sedan ner det i ägg- och sockersmeten. Smält margarinet och blanda ner det. Smörj och bröda formen, jag valde en hjärtformad just för denna dagen men funkar med nästan vilken form som helst. Häll smeten i formen och ställ in i ugnen på 175 grader i 25-35 ( brukar oftast räcka med 25, jag körde i 27 minuter men tyckte det var för länge.) Ät och njut tillsammans med vispad grädde eller vaniljglass.

Märks att jag har gjort denna kladdkaka rätt ofta eftersom jag kunde hela receptet utantill :) och idag valde jag faktiskt att färga grädden också, brukar vilja göra de annars men då stoppar mamma mig och eftersom det inte var någon hemma när jag gjorde det så tog jag chansen ;) färgade den lila med hjälp av röd och blå karamellfärg :)

Kommentarer

  • Jennan säger:

    Jag rekommenderar 15-20 minuter.. då blir den bäst! :)

    2013-02-16 | 00:20:02

Kommentera inlägget här: