foodandotherthings.blogg.se

Ett projektarbete av en tjej som går tredje året och sista terminen på ett gymnasie i Värnamo :)

SEMLOR!!

Kategori: Allmänt

Semledagen, fettisdagen, ja denna dagen har flera olika namn och det var bara några av dem jag kom på nu. Men är det någon som vet varför just denna bakelse har fått en egen dag? Vad är det egentligen för speciellt med denna bakelse, det är ju bara en vetedeg som är formad till en bulle, jäst och sedan bakad i ugnen, sedan en klick mandelmassa i och grädde ovanpå. Det är väl inget speciellt med den, eller?
 
"I Finland så är det så att fastlagstisdagen är en kristen tradition och den infaller 47 dagar före påsk. Därför är denna dagen rörlig och kan infalla allt mellan 3 februari och 9 mars. Just namnet fettisdagen är bildat av "fet" och "tisdag" och där syftar ordet fet på all god mat som brukade ätas på fettisdagen."
 

Det var lite information jag hittade när jag sökte på Fettisdagen, tyvärr så var det inga svar på mina frågor men ni kanske har svaren :)
 
Ha det bra allihopa och jag hoppas att ni ätit många semlor idag!
 
 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: