foodandotherthings.blogg.se

Ett projektarbete av en tjej som går tredje året och sista terminen på ett gymnasie i Värnamo :)

Maträtt med kyckling

Kategori: Mattips

Igår var det jag som bestämde och gjorde maten hemma. Jag hade plockat upp kyckling och ville att vi skulle ha något med broccolli också. Först hade jag tänkt göra en paj men då kom mamma med förslaget att vi kunde göra en wok. Istället för en vanlig wok utan vätska och så, så valde jag att blanda i creme fraiche och lite grädde.
Receptet följer här nedanför för fyra personer:
 
400 gram kyckling 
4 mellanstora morötter
1 lök
1 broccollihuvud
2 dl creme fraiche 
3 dl grädde
 
Skär ner alla grönsaker och kycklingen i så stora bitar du tycker är lagom. Börja med att fräsa löken i margarin/smör. Bryn sedan kycklingen tillsammans med löken och krydda. Jag valde att krydda med salt, chilipulver och vitlökspulver, du får bestämma vad du vill krydda med. Häll sedan på broccollin och stek den tillsammans med kycklingen och löken. Efter du hällt på de så kan du hälla på morötterna och sedan creme fraichen och grädden och låta det puttra ihop sig. Jag valde att ha i lite sweet chilisås också för att få fram den goda chilismaken. Du kan själv bestämma vad du vill ha i för grönsaker så länge du tycker det är gott.
Hade jag inte haft lite kräsna personer i min familj hade jag även valt att ha i paprika och färska champinjoner :)
Avnjut sedan det hela med lite gurka och ris!
ÄT OCH NJUT!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: